вторник, 25 юни 2019 г.

Защо не изхвърлям утайката от кафе?


 От много години утайката от свареното кафе с еспресо машинката не я изхвърлям, а след изсушаване, се ползва за наторяване на китките в къщи или на двора. Понякога я ползвам за измиване на позагоряли съдини.
 От година и нещо еспресо машинката е пенсионирана и сме минали на капсули. Честно казано, средно 0,55 лв за домашно кафе (и то ако са купени на промоция) ми се видят доста - това си е почти 100 лв за килограм кафе на зърна ?! Ама пуста мода и голямо улеснение.
 Първоначално употребените капсули от кафе ги изхвърлях, но сетне се изхитрих да ги вкарам в полезна употреба.
Всичко започна с това, че си представих колко дълговечни са тези тези капсули - сигурно нямат разграждане през следващите 500 години след попадане в почвата. С идеята да ги изхвърлям при пластмасовите отпадъци, започнах да ги почиствам от кафето.
Та след изсушаването - утайката отново започнах да я използвам за наторяване на цветята.
Преди да я ползвам и в двора като тор за заленчуците, реших да попрочета малко и се изненадах колко още много приложения има.
Оказа се, че утайката има неутрално ph и е полезна за растенията, защото ги обогатявала с азот и по-лесно усвоявали калий, фосфор и други микроелементи от почвата. Май единствено за доматите не е полезна.
Та накратко утайката става за приготвяне на компост или като се вкара в почвата действа като подобрител на качествата й. Привличала червеите и отблъсквала разни вредители като плужеци и др.п., които нападат зеленчуците.

Ако се поръси изсушена утайка около местата откъдето влизат насекоми, може да служи като репелент - насекомите и мравките бягат. Даже и бълхите.

Освен като абразив за миенето на съдове, може да се ползва като обезмирисител в хладилника или фризера. Просто се слага в чашка и обира неприятните миризми. Сложена в платняна торбичка, може да обере неприятната миризма от обувките.
Ако сме чистили риба или чесън, измиването на ръцете с утайката премахва неприятната миризма.

Това са все изпробвани от мен неща, но се оказа, че имало и още:
Може да се оцвети хартия и да се състари. 
В Отварата и можел да се боядиса в кафяво плат.
Допринасяла за подсилване на косъма на косата, ставала и за козметични маски и за почистване на кожата, но това не съм го пробвал и затова на който му е интересно, може да потърси в в Чичко Гугльо.

На мен ми стига това, че пластмасовите капсули не отиват в боклука, а при пластмасите - за преработка и че от утайката може да се извлече някаква полза.

4 коментара:

  1. За цветенцата като се сетя я ползвам утайката и аз :) Даже не я изсушавам.
    А в козметиката, имам ексфолиант съдържащ кафе, но не съм го приготвила аз. Ако се разрови човек, може да намери хубави рецепти.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може, разбира се - направо слагаш в цветята. Суши се, когато се събира повечко и ще ползва за други цели. За утайката прочетох, че може да се прави пилинг маска с мед - маже се върху лицето, след 10-а минути миене и почиствала петна и т.н. Ама това не е за мене и не съм пробвал. Сварено кафе може да се ползва за заздравяване на косъма. Измиваш косата, пръскал с кафе и след 10-а минути миеш. Това ще го пробвам ...

      Изтриване
  2. Бате,
    и аз позвам утайката за цветятата, но имало и още многостранни приложения.Ще се възползвам от идеите.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Поздрави! И аз не знаех, че има толкова много приложения.

      Изтриване