четвъртък, 21 май 2015 г.

Филе от нилски сом на тиган


  Вчера при едно пътуване се отбих в хипермаркет на една верига. По принцип в тези магазини влизам за нещо екзотично (в никакъв случай за месо) или алкохол, или нещо подобно. Преди време от такъв си бях купил патешките езичета и месо от щраус.
  Този път попаднах на ... пържоли от крокодилска опашка. Пооблизах им се малко, поогледох ги и като лисицата реших, че ще ми киселеят ...Все пак не са за пенсионер човек.
  Затова пък си купих филе от нилски сом, което направо ми се видя без пари. 
  Точно над хладилните витрина с рибоците имаше една табелка с нещо ситно изписано и то доста - почти цяла страница. Взех, че се зачетох. Някой много подробно обясняваше за ползата от глазирането на рибата при замразяването и как да установим дали пък някой не е прекалил. Но не това ме заинтригува, а един пасаж в края, в който се казваше, че замразената риба трябва да се подлага на термична обработка ей така, както си е замразена, защото при размразяването ледените кристалчета нарушавали текстурата на месото, губело от вкусовите си качества и т.н. 
  Действително, доста често ми се е случвало при приготвяне на замразена риба, която съм оставил да се размрази (макар и в хладилник) почти изцяло, да имам някакви проблеми - я да се троши, да се разпада, да не иска да се панира като хората и какво ли не.  (Истината е и друга - прясна риба, нашенска си - ей от тази от реки и язовири, макар и замразена, не ми е правила такива номера и съм го отдавал на качеството на рибата от магазина). 
  Като имах предвид това, реших филетата от нилски сом да приготвя съвсем по различен начин, който ще опиша накратко:
  Тиган с дебело дъно се слага да се загрява на котлона като дъното леко се намазнява. Докато тигана загрява двете филета се вадят от опаковката, както са си замразени, измиват се на течаща вода, колкото да опада леда по тях, режат на по две по средата и веднага се подсушават с кухненска хартия. В зависимост от тигана, се поставят в него (моят е по-широк и хвана и четирите парчета) и веднага се намаля силата на котлона (при мен от 9-та - на 6-та степен).  Почти веднага течността от филетата започна да излиза и в този момент изсипах една с.л. зехтин в тигана. След 2-3 минути отгоре ги полят с по няколко капки светъл соев сос и поистисках сока от лимон. В процеса на печенето се появяват едни такива "съсиреци" от течността, които е хубаво да се отстранят. В момента, в който филетата останат "на мазнина", се обръщат от другата страна. Отново се повтаря процедурата с леко капване върху тях на соев сос и лимонов сок. Леко се опиперяват. Обърнатите филета се пекат не повече от 2-3 минути.
   Сервират се като се заливат с мазнинката от печенето, която може да се деглазира леко с бяло вино (бира или просто 2-3 с.л. водичка).
 
  Резултатът беше зашеметяващ- невероятно вкусни филета от сом, опечени на тиган. 

  За времето дето това го писах, щях да опека филета поне за 10 човека.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар