събота, 14 март 2015 г.

УНИВЕРСАЛНО ТЕСТО и питка от него


В предишната публикация за хляба споменах, че за него съм ползвал моето мързеливо и лесно тесто без месене.
И като подхванах темата, ми ще да споделя веднага и за другото си тесто, което съм си нарекъл универсално тесто за всичко.

Необходими са: 500 грама пресято брашно тип 500; 1 ч.л. сол, 1 с.л. захар; 1 ч.л. с връх суха мая;
1 яйце, 4-5 с.л. олио; 1 ч.ч. прясно мляко (250 мл);

Омесването е много лесно: В купа се слага пресятото брашно, добавят му се солта, захарта и маята и леко се разбърква.
В друга съдинка се разбиват яйцето с олиото и прясното мляко и се изливат в купата с брашното.
Меси се с две ръце, докато стане еластично и започне да се отлепва от ръцете.

(пробвал съм и варианта - да се разбъркат заедно яйцето, солта, захарта, млякото , олиото и маята - не съм забелязал някаква съществена разлика).

Тестото се покрива във фолио и се оставя да втасва на топло докато удвои обема си.
Има всякакви хитринки за това:
                  -фурната да се загрее за 10-а минути, да се изключи и след малко да се вкара купата с тестото
                 -да се загрее в МВ чаша с вода - да заври и купата с тестото да се сложи там да си втасва
                - да се сложи върху ридиатора ?! 
и поне още стотина начина (дори съм виждал да го завиват с одеало...) - всеки домакин си има свой трик.

Когато втаса, тестото е страшно еластично и може да правиш каквото си искаш с него.
Този път оформих питки

и пак ги оставих да втасват. Намазват се с яйце и се пекат на 180 С в предварително загрята фурна.
Невероятно пухкави:

Та думата ми беше за тестото - например това е една базова рецепта, проверена десетки пъти и безотказна.

При положение, че искаш да направиш нещо по-сладко просто се слагат две лъжици захар вместо една; може да се смеси с извара или с натрошено сирене; ако искаш да направиш питки могат да се сложат две яйца вместо едно (тогава или се намаля течността или се слагат още 2-3 с.л. брашно).

Няма коментари:

Публикуване на коментар